X
تبلیغات
هتلداری

هتلداری
هتلداری نماد یک ملت . . .
قالب وبلاگ
اصغرژیان دربندی کارشناس و متخصص هتلداری

وقتي دو نفر باهم روبرو مي شوند در درجه اول بي اختيار و بدون قصد و غرضي قيافه و شكل و ظاهر اندام يكديگر را از نظر مي گذرانند و به اصطلاح ورانداز مي كنند و ممكن است سرتا پاي وجود يكي مورد دقت ديگري قرار گيرد و بالعكس از كلاه تا كفش نفر ديگر توجه طرف مقابل را بخود جلب كند.

اين نكته ميرساند كه طرز لباس پوشيدن و نوع آن و بطور كلي سر و وضع و ظاهر وجود اشخاص ، وقتيكه مقابل هم قرارمي گيرند طبعا نمي تواند از نظر پنهان بماند.

بارها براي همه اتفاق افتاده است كه وقتي كسي با دوست يا آشنايي روبرو و هم‏صحبت مي شود،  اگر يكي روي لباس ديگري مويي يا ريزه برگي يا اثر گرد و خاكي ملاحظه كند دستي به آن ميكشد تا اثر آن چيز را از لباس طرف صحبت از بين ببرد و آن را پاك كند. بدون اينكه كلمه اي بر زبان بياورد يا اگر نخهاي دگمه اي سست شده و در شرف افتادن باشد به ملايمت اشاره و طرف را مطلع مي كند.

منظور از ذكر اين نكته هاي كوچك و به ظاهر بي اهميت اين است كه مردم به وضع ظاهر يكديگر بي توجه نيستند. البته غرض اين نيست كه انساني تمام وقت خود را صرف آرايش و پيرايش و صرف هزينه گزاف براي خوب جلوه دادن وجود خود بنمايد، بلكه مراد اين است كه مرتب بودن و تميز بودن و آراستگي ظاهر ولو با كفش ولباس ارزان قيمت برازنده يك انسان مفيد و در خور شأن اوست.

ارزش و حيثيت يك هتل نيز همانگونه كه وضع ظاهر و نماي ساختمان آن و طرز برخورد اوليه كاركنان با مسافر بستگي دارد، به همان نسبت با نوع لباس پوشيدن و وضع ظاهري كاركنان ارتباط دارد.

بنابراين بايد سعي شود كه كاركنان هتل لباس مرتب و ظاهري آراسته و خوشايند داشته باشند. زيرا در انظار مسافران و ميهمانان، وضع ظاهر و طرز لباس پوشيدن و تميز و مرتب بودن پرسنل، بيشتر جلب توجه مي كند و حتي در روحيه خود كاركنان هتل نيز مؤثر است و سعي مي كنند همواره خود را فعال و جدي و كوشا و آماده خدمت نشان دهند. در اينجا مسئلة نوع و فرم و رنگ لباس پرسنل هتل مطرح مي شود تا به آن طريق وجه تمايزي بين مسافران و پرسنل وجود داشته باشد يعني مأمورين و خدمة هتل با داشتن لباس اونيفرم مخصوص، مشخص و شناخته شوند.

در هرهتل به نسبت درجه و كوچك و بزرگي وبنا به سليقه مدير هتل يا رئيس خانه داري و يا بنا به رسم و سليقه شهر و كشور، اونيفرم مخصوصي براي كاركنان هتل تهيه ميشود.البته هيچگاه لباس كاركنان هتلها شبيه بهم نيست، حتي هتلهاي طراز اول يك كشور هم لباس كاركنا ن خود را نظير هم و متحدالشكل تهيه نمي كنندودوهتل لوكس را دريك شهر سراغ نداريم كه لباس كاركنان آن يكي باشد و فقط لباس مقسم يا كاركنان آشپزخانه و يا دربان هتل شبيه بهم است. البته به نسبت سليقه مسئولان هتل لباس همانها هم اندكي باهم فرق دارد. مثلاممكن است دربان يك هتل رنگ لباسش سرمه اي و رنگ لباس دربان هتل ديگر آبي باشدومدل كت آنها نيز با هم فرق كند.

ممكن است كلاه مقسم يا كاركنان آشپزخانه يك هتل خيلي بلند و پرچين باشد و كلاه كاركنان آشپزخانه و مقسم هتل ديگر كوتاه و ساده تر. البته معمولا از كلاه بلند و سفيد استفاده مي كنند.

براي انتخاب لباس وكلاه كاركنان هتل بديهي است كه مسئولان هتلها مي توانند به سليقه خود تغييراتي درآن بدهند ويا مدل و رنگ آن را به ميل خود  انتخاب نمايند توضيح اين نكته بي مورد نيست كه معمولا براي لباس كاركنان آشپزخانه و مقسم از رنگ سفيد استفاده مي شود.

با تمام نكاتي كه ذكرآن گذشت، علاوه برذوق وسليقه مديران ومسئولان هتل ورنگ و فرمهاي رايج و مرسوم ومتداول ، لباس كاركنان هتل بايدمشخصات كلي زير را داشته باشد:

  1. شيك باشد.
  2. تميز باشد.
  3. راحت باشد.
  4. مرتب باشد.
  5. پارچه آن از جنسي انتخاب شود كه با دوام باشد.
  6. جنس لباس طوري باشد كه شستشوي آن به آساني انجام شود.
  7. به مناسبت فصل، نوع پارچه نازك يا ضخيم باشد.
  8. رنگ پارچه لباسها شاد و روشن باشد.
  9. براي هر يك از كاركنان هتل بايد چند دست اونيفرم تهيه شود تا موقع شستشو بدون اونيفرم نباشند.
  10. كفشهاي كاركنان از نوع بي صدا انتخاب شود تا در موقع راه رفتن ايجاد سرو صدا نكند.

لازم به توضيح است كه كت و شلوار گارسنها بايد بدون جيب باشد تا چيزهاي زياد پر نكنند. البته از نظر ظاهر جيب دار ديده ميشود ولي سر جيبها دوخته شده است و نماي جيب معلوم مي شود. فقط پشت شلوار گارسنها يك جيب و يك جيب كوچك ساعتي هم براي گذاشتن بطري بازكن و در بغل كت هم يك جيب كوچك به اندازه قرار گرفتن يك خودكار دوخته مي شود.


موضوعات مرتبط: دانستنیهای هتلداری
[ 90/02/31 ] [ 19:24 ] [ سیدعلی معلم ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت هتلداری شرکت آموزش، مطالعات و مشاوره سیاحتی گردشگران بنیاد

ممنون میشویم اگر مطلب مفیدی در رابطه با هتل و هتلداری میدانید برایمان ایمیل کنید یا در قسمت نظرات قرار دهید.

در ضمن مطالبی را که برای دانلود در پستها قرار میدهیم میتوانید در قسمت پیوندهای روزانه (دانلودها) جستجو کنید.

هم دانشگاهیهای محترم:
جهت استفاده از جزوات درسی و نمونه سوالات میتوانید از طریق موضوعات وب لینک درسهای هتلداری (کارشناسی) را انتخاب کرده و از مطالب مرتبط و مورد نیاز استفاده کنید.

بزودی بخش کتابخانه الکترونیک وبلاگ نیز راه اندازی خواهد شد.

سامانه اطلاع رسانی وبلاگ با شماره 30008150007777 آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات شما میباشد.

توجه: در صورتی که قصد تبادل لینک دارید این وبلاگ را فقط با نام "هتلداری نماد یک ملت . . ." لینک کنید سپس در قسمت نظرات اعلام کنید تا شما را هم لینک کنیم.
امکانات وب

خانه هاي تاريخي استان قم

رزرو اینترنتی هتلهای ایران

Yahoo Status by RoozGozar.com

.

دانلود فایل