هتلداری
هتلداری نماد یک ملت . . .
قالب وبلاگ

یکی از مزایای زندگی کردن در دهکده جهانی کوتاه شدن فاصله ها و سرعـت پیدا کردن اجرای امور می باشد. امروزه مردم در دهکده جهانی زمان را بسیار با ارزش دانسته و تمامی سعی خود را در جهت صرفه جویی در زمان میکنند. بالطبع  امروزه  بنگاه های اقتصادی موفق هستند که در این مهم تلاش کنند .

در دنیای کنونی صنعت هتل داری زنجیره های هتلداری برای دستیابی به این امر با راه اندازی سیستم های غیر حضوری از جمله سیستم رزرواسیون مرکزی(CRS) قدم شایانی برداشته اند. ایجاد وب سایت های پویا ، ایجاد تورهای مجازی (Virtual Tour)، نمایش فیلم ها و عکس های هتل و نحوه ارائه خدمات و ... از جمله مواردی است که این زنجیره ها برای جذب میهمانان و تلاش برای راحتی آنها ایجاد نموده اند.

صنعت هتلداری صنعتی خدماتی است و میزان موفقیت آن از سطح رضایتمندی(Satisfaction) میهمانان سنجیده می شود.  میهمان 2 انتظار اصلی از هتل دارد، اول احترام (Respect) و دوم آرامش(Calmness). احترام گذاشتن به میهمان و درخواست ها و نیاز های میهمان از مهمترین وظایف یک هتل می باشد و برای برآورده نمودن این نیازها می بایستی تمامی همت خود را بکار بندد.

هنگامی که یک هتل در اولین گام تماس با میهمان یعنی رزرواسیون تمام تلاش خود را برای راختی میهمان بکار می بنند و به بهترین نحو ممکن اتاق را برای میهمان بدون مراجعه حضوری و بدون اتلاف وقت ذخیره می نماید، از همان اولین تماس با میهمان به وی و نیاز های وی احترام گذاشته و این اطمینان را به میهمان می دهد که هتل آماده خدمتگزاری به وی است.

این سیستم علاوه بر اینکه بصورت آنلاین و کامپیوتری انجام می گردد بصورت سنتی نیز انجام می گردد که دفتر رزرواسیون مرکزی این امور را انجام می دهد.

برای ایجاد این سیستم می بایستی پس از مشخص شدن نحوه اجرای کار نیازمند یکسان سازی رزرواسیون هتل ها  ایجاد دفتر مرکزی رزرواسیون هتل ها، تهیه سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتری، برند سازی و تبلیغات و ... می باشد

تعریف سیستم رزرواسیون مرکزی:

سیستم رزرواسیون مرکزی یا(Central Reservation System -CRS) یک سیستم کامپیوتری است که وظیفه ذخیره اتاق و سایر امکانات مرتبط را در هتل ها، اقامتگاه ها متل ها و ... دارد. این سیستم دارای شباهت هایی به سیستم (GDS- Global Distribution System ) ناوگان حمل و نقل هوایی می باشد ولی هیچگونه ارتباطی به آن ندارد.سیستم های CRS می تواند ضمن اینکه در اختیار یک زنجیره هتلداری باشد علاوه بر آن یک مجموعه بزرگ هتل ها را در سطوح کشوری ، منطقه ای و حتی جهانی را پوشش دهد و بعنوان یک برند تامین کننده خدمات اقامتی مجازی خود را در بازار گردشگری بین المللی معرفی نماید.

این سیستم کامپیوتری می بایستی در شاخه های ذیل دارای این مشخصات باشد:

اطلاعات موجود در سیستم CRS

  • نرخ اتاق
  • سهمیه اتاق
  • انواع اتاق
  • در دسترس بودن اتاق
  • اطلاعات کلی هتل (آدرس ، شماره تلفن ، شماره فکس)
  • اطلاعات رزرو
  • شهرهای که در نزدیکی فرودگاه های یاتا قرار دارد
  • رستوران ها ، کافه ها ، جاذبه های گردشگری و تفریحی و ... در خود یا نزدیکی هتل
  • اتاق هتل و امکانات
  • شرایط فسخ رزرو، پیش پرداخت،و حداقل اطلاعات اقامت

اطلاعات مربوط به رزرواسیون

  • فردی ، گروهی ، اشتراکی و نرخ های چند گانه
  • اضافه کردن ، تغییر و لغو رزرو
  • استاندارد های هتل، پکیج های پیشنهادی، قرارداد و  امتیازات میهمانان گروهی
  • انواع ارز های مورد قبول و نرخ ارز
  • دریافت تائیدیه رزرو از CRO  (Central Reservation Office)
  • جستجوی جغرافیایی یا منطقه ای هتل
  • جزئیات هتل ازجمله تصاویر، فیلم ها، نقشه های محل هتل، انواع اتاق و قیمت ها، جاذبه های   
  • اطراف ، و اطلاعات نقاط جذاب
  • فهرست انواع اتاق و کدهای نرخ
  • فهرست استراتژی ها و محدودیت های هتل
  • لیست خدمات و امکانات هتل همراه با لیست قیمت ها
  • قابلیت استفاده از لیست انتظار
  • سیستم پرس و جو برای دریافت اطلاعات رزرو
  • ایجادسیستم Help  و کمک برای استفاده کاربران

اطلاعات میهمانان

  • میهمان های فردی ، گروه ها ، شرکت ها ، منبع ، آژانس مسافرتی ، و فروش کلی اتاق(چارتر).
  • آدرس و تلفن چند قابلیتی شماره برای هر پروفایل
  • عضویت در باشگاه به همراه کد عضویت
  • مقایسه و ادغام اطلاعات
  • امکان نشانه گذاری برای پرداخت حق العملهای ویژه برای گروه ها،آژانسها،مشتریان ویامنابع رزرو
  • لینک ارتباط و تماس
  • امکان ارائه نامحدود کارت اعتباری
  • تاریخچه و سوابق میهمان در گذشته و آینده و بسته های پیشنهادی
  • ضمانت حفظ مشخصات
  • ضمانت حفظ حریم خصوصی میهمان
  • فرایند شبانه برای شناسایی پروفایل های تکراری و ادغام آنها را به طور خودکار

گروه ها و بلوک ها

  • کنترل اتاق های گروهی
  • سهمیه اتاق موجودی ،پایان مدت زمان به تاریخ یا روز
  • محدودیت های فروش  اتاق خارج از سهمیه و نرخ های مربوطه
  • لیست تور های به همراه تور های مقیم
  • بلوک گروه های ویژه - گروه تک اقامت در هتلهای مختلف
  • نرخ های ویژه(Special Rate) برای استفاده از هتل های مختلف
  • وضعیت کلی بلوک یا گروه به همراه صفحه نمایش فروش
  • لیست اتاق های ارائه شده

کنترل نرخ ها و موجودی اتاق ها

  • نمایش تنها و چند گانه هتل های موجود
  • کلاس های نامحدود اتاق و انواع اتاق
  • سطح های مختلف کنترل موجودی اتاق بر اساس کلاس و نوع اتاق
  • سطح استراتژیک رزرو بیش از موجودی
  • امکان نرخ گذاری نامحدود
  • نمایش جزییات قیمت های موجود
  • امکان نمایش نرخ در چند نوع ارز مختلف
  • نرخ های تایید شده در ارز های مختلف
  • بسته های انعطاف پذیر محاسبه قیمت
  • نرخ های مذاکره ای
  • محاسبات مالیات چند منظوره
  • قابلیت های فروش متقاطع  زنجیره ای با برنامه
  • پشتیبانی  عمومی از انواع اتاق
  • مدیریت اتاق، نرخ ها و محدودیت ها
  • قابلیت باز کردن / بستن انواع اتاق توسط کد نرخ ، نوع هتل ، کلاس اتاق و غیره.
  • رابط مرکزی به عملکرد سیستم ها و قابلیت به روز رسانی اطلاعات هتل با عملکرد از طریق رابط دو طرفه (به همراه پشتیبانی)
  • بهترین نرخ های موجود
  • نرخ های فصلی
  • امکان گارانتی نامحدود اتاق ها ، پیش پرداخت ، و سیاست های لغو شده توسط هتل، توسط کدهای سرعت ، و با کدهای بلوک

مدیریت

  • فعالیت و داد و ستد توسط آژانس ها و CRO
  • نمایش شعار شناخته شده جهانی
  • تاییدیه آنلاین،دستنویس یا توسط فکس
  • تعریف برند زنجیره هتلداری و برند CRS
  • ارائه بروشور و نظرسنجی آنلاین میهمانان
  • گزارش و پیش بینی درآمد(تهیه بودجه سالانه)
  • کنترل های امنیتی
  • پشتیبانی ساعت های منطقه ای(برای مثال گرینویچ، نیویورک، دبی، توکیو و . . .)
  • تعریف کاربران و ایجاد محدودیت ها
  • تنظیم پروفایل ها ، رزروها ، و نمایش اطلاعات طرح بندی صفحه
  • دسته بندی منابع و گروه های مختلف تجاری
  • تنظیمات متعدد برای پشتیبانی انتقادات ، مسائل و مشکلات

گزارش دهی سیستم

سیستم گزارش دهی CRS تعداد بسیاری از استاندارد های گزارش دهی را ارائه میدهد.گزارش های اضافه شده می تواند با استفاده از گزارش های قبلی و یا کارشناس نرم افزاری ایجاد شود. سیستم های گزارش دهی علاوه بر اجرای اتوماتیک می بایستی بتواند بصورت روزانه دستی یا زمان معین گزارش ها را بر اساس درخواست شما ارائه دهد.گزارش ها می بایستی شامل موارد ذیل باشد:

  • ورودی های مورد انتظار
  • رزرو های روز
  • پیش بینی شرایط آینده هتل
  • کلیه فعالیت های رزرو
  • فعالیت های اقامت
  • رزروهای  ماهانه و جمیع کلی فعالیت ها
  • جزئیات هتل
  • جزئیات هتل در زمینه اتاق ها و اطلاعات نرخ ها
  • فعالیت های آژانس ها
  • آزاد سازی اتوماتیک سهمیه ها
  • جابجایی سهمیه های کنسلی و لیست انتظار

امور مالی و بانکی

  • تعیین بانک طرف قرارداد و ارتباط با شبکه شتاب
  • عقد قرارداد با بانک های طرف قرارداد VISA یا MasterCard
  • ایجاد ضمانت نامه های بانکی و ضمانت های اینترنتی
  • تامین SSL های مورد نیاز جهت امنیت سایت
  • ارتباط حساب های بانکی با حساب اصلی شرکت 

ارتباطات  گسترده جهانی

سیستم CRS می تواند با ارتباط با GDS(Global Distribution System)  این امکان را به آژانس های مسافرتی و همکارانشان برای تائیدیه رزرو و ارسال اطلاعات بهCRO را به آسانی بدهد. برای مثال شرکت THISCO  و WIZCOM ارتباطات GDS این امکان را کاربران صنعت گردشگری این سازمان های بزرگ می دهد.


موضوعات مرتبط: دانستنیهای هتلداری، رزرواسیون و تخصیص اتاق
[ 89/10/11 ] [ 14:13 ] [ سیدعلی معلم ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت هتلداری شرکت آموزش، مطالعات و مشاوره سیاحتی گردشگران بنیاد

ممنون میشویم اگر مطلب مفیدی در رابطه با هتل و هتلداری میدانید برایمان ایمیل کنید یا در قسمت نظرات قرار دهید.

در ضمن مطالبی را که برای دانلود در پستها قرار میدهیم میتوانید در قسمت پیوندهای روزانه (دانلودها) جستجو کنید.

هم دانشگاهیهای محترم:
جهت استفاده از جزوات درسی و نمونه سوالات میتوانید از طریق موضوعات وب لینک درسهای هتلداری (کارشناسی) را انتخاب کرده و از مطالب مرتبط و مورد نیاز استفاده کنید.

بزودی بخش کتابخانه الکترونیک وبلاگ نیز راه اندازی خواهد شد.

سامانه اطلاع رسانی وبلاگ با شماره 30008150007777 آماده دریافت پیشنهادات و انتقادات شما میباشد.

توجه: در صورتی که قصد تبادل لینک دارید این وبلاگ را فقط با نام "هتلداری نماد یک ملت . . ." لینک کنید سپس در قسمت نظرات اعلام کنید تا شما را هم لینک کنیم.
امکانات وب

خانه هاي تاريخي استان قم

رزرو اینترنتی هتلهای ایران

Yahoo Status by RoozGozar.com

.

دانلود فایل